Blisko co 4. polska firma z branży e-commerce jest zarejestrowana w województwach dotkniętych powodzią
Pod względem tempa powstawania nowych firm, polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie, a liczba zarejestrowanych w KRS podmiotów zbliża się do 70 tys. Aż 24 proc. działalności z tego sektora zarejestrowano w województwach dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim. Samo województwo śląskie zajmuje pod tym względem drugie miejsce w Polsce. Polski e-commerce jest mocno sfeminizowany – 41,3 proc. firm należy do kobiet. W zestawieniu wszystkich branż odsetek ten wynosi 20 proc.
2024-09-25, 11:01

W Polsce zarejestrowanych jest 68,9 tys. firm zajmujących się handlem internetowym, z czego prawie co 4. w województwach dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim, najbardziej dotkniętych obecną powodzią. Tak wynika z nowej analizy danych z Krajowego Rejestru Sądowego, przeprowadzonej przez wywiadownię Dun & Bradstreet gospodarczą na zlecenie Coolshop, jednego z liderów skandynawskiego rynku e-commerce i nowego gracza na polskim rynku. W samym województwie śląskim zarejestrowano blisko 12 proc. wszystkich działalności e-commerce w Polsce, co plasuje je na drugim miejscu pod tym względem. Województwo dolnośląskie zajmuje piąte miejsce (blisko 8 proc.). 

Najwięcej firm z branży handlu online – trochę ponad ⅕ – jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim. Poza tym w pierwszej piątce znalazły się również województwa małopolskie (10,4 proc.) i wielkopolskie (9,8 proc.). 

Z kolei w samym województwie opolskim odnotowano najmniejszy w Polsce odsetek zarejestrowanych firm z sektora e-commerce – tylko 1,7 proc. Województwo lubuskie zajmuje piątą pozycję od końca, zarejestrowano w nim 2,8 proc. działalności z tego sektora. 

Polacy chętnie robią zakupy online, polski rynek e-commerce pod względem liczby nowo zakładanych firm należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jednym ze skutków powodzi może być przyspieszenie tego tempa, jeśli część przedsiębiorców z zalanych terenów zdecyduje się mocniej rozwijać działalność online. Jest szansa, że firmy zmagające się ze skutkami powodzi poradzą sobie, jeśli otrzymają właściwą pomoc i będą w stanie dalej funkcjonować. Na pewno ważne w tym wypadku jest wsparcie konsumentów i zrozumienie dla problemów mogących skutkować, chociażby, przejściowymi problemami z asortymentem czy dostawą. Warto zwrócić uwagę na rządową propozycję wsparcia zakupu kas fiskalnych przez przedsiębiorców, którzy przez powódź stracili możliwość prowadzenia biznesu. Bez tych urządzeń legalne wznowienie działalności nie jest możliwe – mówi Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop

Ponad 40 proc. polskich e-commerce’ów w rękach kobiet

Polski handel internetowy jest mocno sfeminizowany – do kobiet należy 41,3 proc. zarejestrowanych w Polsce firm z branży e-commerce. W ogólnym zestawieniu wszystkich branż odsetek ten jest znacznie niższy i wynosi ok. 20 proc. Wygląda na to, że polskie przedsiębiorczynie chętnie zwracają się ku nowoczesnym rozwiązaniom. Według raportu Sukcesu Pisanego Szminką, prawie ⅓ z nich planuje inwestować w narzędzia internetowe, które pomogą prowadzić firmę, a niemal 35 proc. już to zrobiło lub robi to stale.

Najwięcej polskich e-commerce’ów – prawie 60 proc. – należy do osób w wieku od 31 do 50 lat. Blisko 20 proc. jest własnością osób w wieku od 17 do 30 lat. W starszych grupach wiekowych udział ten systematycznie spada, chociaż, co ciekawe, 2,2 proc. firm zajmujących się sprzedażą internetową należy do osób powyżej 70. roku życia

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego we wrześniu 2024 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
ROCKET SCIENCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
691476903
ZAŁĄCZNIKI
fot_freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.