W Polsce rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych dziennie. Statystyczny polski e-commerce odnotowuje rocznie zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Najnowsza analiza danych
Dynamika rozwoju polskiego rynku e-commerce w pierwszej połowie 2024 r. spadła w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, ale i tak na koniec roku liczba zarejestrowanych w tej kategorii podmiotów zapewne przekroczy 70 tys. Według analizy przeprowadzonej na zlecenie skandynawskiego e-commerce’u Coolshop handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą w Polsce branżą pod względem liczby nowo zakładanych firm. Najlepiej radzą sobie średnie podmioty o rocznych przychodach między 10 a 250 mln zł – w dobrej sytuacji finansowej jest niemal 90 proc. z nich.
2024-08-29, 11:32

Polski rynek e-commerce należy do największych w Europie

Statystyczny sklep internetowy w Polsce wykazuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie, co daje średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto. Średnia rentowność sklepu internetowego działającego w Polsce to ok. 2,7 proc. Warto zaznaczyć, że na polskim rynku obecnych jest co najmniej kilka firm osiągających roczne przychody na poziomie miliardów złotych.

Pod względem liczby nowych firm rejestrowanych w  Krajowym Rejestrze Sądowym, e-commerce jest obecnie czwartą najszybciej rozwijającą się branżą w Polsce, jak wynika z najnowszej analizy przeprowadzonej na zlecenie Coolshop, jednego z liderów skandynawskiego rynku e-commerce. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w KRS zarejestrowano prawie 7,2 tys. nowych firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez Internet. Największą popularnością wśród polskich przedsiębiorców cieszyła się w tym okresie działalność związana z oprogramowaniem – 10,6 nowo zarejestrowanych firm – drugie miejsce zajęły wykończeniowe prace budowlane (9,6 tys.) oraz fryzjerstwo (8,2 tys.). Analizę przeprowadziła wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet.

Jednocześnie w pierwszej połowie roku z KRS wykreślono działalność 3,9 tys. firm z branży e-commerce, a ponad 4,5 tys. działalności zostało zawieszonych. Ogółem liczba sklepów internetowych w pierwszej połowie roku wzrosła więc o 3,3 tys. – o 600 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo tego spadku dynamiki eksperci oceniają, że polski rynek e-commerce należy do największych w Europie, a liczba zarejestrowanych w tym sektorze podmiotów na koniec 2024 r. przekroczy 70 tys. Obecnie jest ich już 68,9 tys. 

Rozwój handlu internetowego w Polsce znacząco przyspieszył pięć lat temu. Wcześniej liczba firm zarejestrowanych w branży e-commerce przez kilka lat utrzymywała się na poziomie ok. 27-29 tys. W 2019 r. osiągnęła wartość 35,6 tys., w 2020 r.44,5 tys., a na koniec 2021 r. przekroczyła 50 tys

Najlepsza sytuacja finansowa średnich sklepów internetowych

W najlepszej kondycji finansowej znajdują się średnie firmy, osiągające roczne przychody od 10 mln do 250 mln zł – w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji znajduje się aż 88 proc. z nich. W najgorszej sytuacji są firmy młode i najmniejsze, z przychodem poniżej 10 mln zł rocznie – kondycja finansowa 52 proc. jest zła lub bardzo zła. W przypadku firm z przychodem powyżej 250 mln zł rocznie w dobrej lub bardzo dobrej kondycji znajduje się 81 proc., a 19 proc. w słabej. W tej kategorii nie odnotowano jednak w ogóle firm, których sytuacja finansowa byłaby bardzo zła. 

Ponad ⅓ polskich internautów regularnie kupuje w Internecie

Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej 37 proc. polskich internautów kupuje online co najmniej pięć razy w miesiącu – to o 9 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Aż 87 proc. dokonało zakupu w Internecie w ciągu minionego półrocza, a 100 proc. zdarzyło się kupić coś przez Internet przynajmniej raz w życiu. Z punktu widzenia sklepu internetowego, który wchodzi na polski rynek, oczywiście jest to bardzo dobra wiadomość. Liczymy, na to, że Polacy docenią nasz asortyment prawie 45 tys. artykułów, w tym produktów skandynawskich marek, wyróżniających się wysoką jakością, dobrym designem oraz przywiązaniem do prostoty i użyteczności, a także oferowane przez nas promocje i niskie ceny – mówi Andrzej Rzym, szef polskiego oddziału Coolshop

Coolshop jest obecnie jednym z liderów skandynawskiego rynku e-commerce i cały czas dynamicznie się rozwija. Działa na 9 rynkach obejmujących ⅓ Europy, obsługując 2 miliony stałych klientów. 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w sierpniu 2024 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
ROCKET SCIENCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
691476903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.